آراد، شهرزاد (1390)، بررسی تأثیر رویکرد آموزش اکتشافی در نظام تموزش معماری در دانشگاههای ایران، مقالة چهارم در مجموعه مقالات چهارمین همایش آموزش معماری: بررسی چالشها، جستجوی راهکارها، زمستان 1390، بکوشش: سیّد امیرسعید محمودی، دانشگاه تهران.
اسلامی، سیّدغلامرضا و نقدبیشی، رضا (1390)، رویکردی معرفتشناسانه به نقش دریافتهای اشراقی در فرآیند طرّاحی، مقالة دوم در مجموعه مقالات چهارمین همایش آموزش معماری: بررسی چالشها، جستجوی راهکارها، زمستان 1390، بکوشش: سیّد امیرسعید محمودی، دانشگاه تهران.
آنتونیادس، آنتونی سی (1381)، بوطیقای معماری (آفرینش در معماری): تئوری طراحی، ترجمه: احمدرضا آی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، انتشارات سروش، تهران.
باقری، حسین و مردمی، کریم (1390)، آموزش خلّاقیّت و جایگاه پژوهش در آن، مقالة پنجم در مجموعه مقالات چهارمین همایش آموزش معماری: بررسی چالشها، جستجوی راهکارها، زمستان 1390، بکوشش: سیّد امیرسعید محمودی، دانشگاه تهران.
بل، پ. آ (1379)، تاریخ، فرهنگ و شیوههای طرّاحی، در آموزش معماران، بکوشش: حسین سلطانزاده، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران، 28-13.
حجت، عیسی (1382)، آموزش معماری و بیارزشی ارزشها، در نشریة هنرهای زیبا، ش14، صص 70-63.
حجت، عیسی (1383)، آموزش خلّاق ـ تجربة 1381، در نشریة هنرهای زیبا، ش18، صص 36-25.
حجّت، عیسی (1389)، مشق معماری، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران.
دانشگر مقدم، گلرخ (1390)، مسألة طرّاحی: بررسی ابعاد، ویژگیها و دامنة آن در فرآیند آموزش معماری، مقالة پانزدهم در مجموعه مقالات چهارمین همایش آموزش معماری: بررسی چالشها، جستجوی راهکارها، زمستان 1390، بکوشش: سیّد امیرسعید محمودی، دانشگاه تهران.
درودگر، قاسم (1388)، اصلاح شیوه گزینش دانشجو به منظور ارتقاء کیفیت آموزش معماری: گامهای عملی برای رسیدن به وضعیت مطلوب، در نشریة هنرهای زیبا ـ معماری و شهرسازی، ش38، صص 36-25.
راپاپورت، اموس (1384)، معنی محیط ساخته شده: رویکردی در ارتباط غیرکلامی، ترجمه: فرح حبیب، انتشارات شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری، تهران.
سلطانی آزاد، فرهاد (1388)، تحول آموزش معماری در دانشکده هنرهای زیبا، در نشریة تندیس، ش 163، ص 15.
گروت، لیندا و وانگ، دیوید (1384)،روش های تحقیق در معماری، ترجمه: علیرضا عینی فر، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران.
لنگ، جان (1381)،آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، ترجمه : علیرضا عینی فر، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران
محمودی، سیّدامیرسعید (1377)، آموزش روند طراحی معماری بکارگیری استعدادهای نهفته دانشجویان، در هنرهای زیبا، ش4و5 ، صص 81-75.
محمودی، سیّدامیرسعید (1381)، چالش های آموزش طراحی معماری در ایران بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان، در هنرهای زیبا، ش12، صص 79-70.
محمودی، سیّدامیرسعید (1383)، تفکّر در طرّاحی، در هنرهای زیبا، ش20، صص 36-27.
محمودی، سیدامیرسعید (1384)، مجموعه مقالات دومین همایش آموزش معماری: بررسی چالشها، جستجوی راهکارها: ۲۶ آذر ۱۳۸۲، به کوشش امیرسعید محمودی؛ برگزارکنندگان گروه معماری دانشکده هنرهای زیبا و معاونت پژوهشی دانشگاه تهران؛ با همیاری معاونت شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی، نگاه امروز، دانشگاه تهران، تهران.
محمودی، سیّدامیرسعید (1389)، برنامهدهی معماری، یک ضرورت برای طراحی، در هنرهای زیباـ معماری و شهرسازی، ش44، صص 85-77.
محمودی، سیدامیرسعید (1390)، مجموعه مقالات سومین همایش آموزش معماری: بررسی چالشها، جستجوی راهکارها پاییز ۱۳۸۷، به کوشش سیدامیرسعید محمودی، موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری، متن، تهران.
مولانایی، صلاحالدّین و سلیمانی، سارا، (1390)، روشها و رویکردهای نوین تدریس در معماری برپایة الگوها و نظریههای جدید آموزش، مقالة 24 در مجموعه مقالات چهارمین همایش آموزش معماری: بررسی چالشها، جستجوی راهکارها، بکوشش: سیّد امیرسعید محمودی، دانشگاه تهران.
ندیمی، حمید و شریعتراد، فرهاد (1391)، منابع ایدهپردازی معماری: جستاری در فرآیند ایدهپردازی چند معمار از جامعة حرفهای کشور، در هنرهای زیباـ معماری و شهرسازی، دورة 17، ش2، صص 5-14.
ندیمی، حمید، (1375)، آموزش معماری، دیروز و امروز، در فصلنامة پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ش13 و 14، صص 45-13.
Abel, C (1981), Function of tacit knowing in learning to design, in Design Studies, Vol. 2, No. 4, pp. ????, IPC Business Press.
Carmel-Gilfilen, C & Portillo, M (2010), Developmental trajectories in design thinking: an examination of criteria, in Design Studies, Vol. 31, No. 1, pp. 74-91.
Chen, C (2010), Teaching problem solving and database skills that transfer, in Journal of Business Research, Vol.63, pp.175–18.
Christiaans, H & van Andel, J(1993), The effects of examples on the use of knowledge in a student design activity: the case of the ‘flying Dutchman’, in Design Studies, Vol.14, No. 1, pp. 58-74.
Collins, H. M (2010), Tacit and explicit knowledge, The University of Chicago Press, Chicago.
Cross, N (2000),Engineering design methods: strategies for product design, 3rd ed., John Wiley & Sons Ltd., England.
Franz, Jill M (1994), A critical framework for Methodological research in architecture, in Design Studies, Vol. 15, No. 4, pp.433-47.
Friedman, A (2010), Rethinking Housing Education in Architecture Schools, in Archnet-IJAR, International Journal of Architectural Research,Vol. 4, Issues 2-3, pp.54-60.
Ghirardo, D (2002), The Architecture of Deceit, in What is Architecture edited by: A. Ballantyne, Routledge, London, pp. 63-71.
Goel, V (1994), A comparison of design and non-design problem spaces, in Artificial Intelligence in Engineering, vol.9, pp.53-72.
Heath, T (1984),Method in Architecture, John Wiley & Sons ltd., Norwich, Great Britain.
Hester, Randolph T (1984),Planning Neighborhood Space with People,2nd Edition, Environmental Design Series, Volume3, Van Nostrand Reinhold Company Inc., USA.
Kruger, C & Cross, N (2006), Solution driven versus problem driven design: strategies and outcomes, in Design Studies, Vol. 27, No. 5, pp.53-72.
Kurt, S., (2009), An analytic study on the traditional studio environments and the use of the constructivist studio in the architectural design education, in Procedia Social and Behavioral Sciences, No.1, pp.401–408.
Lawson, B (2005), How Designers think, Fourth edition, Architectural Press, UK.
McAllister, K (2010), The Design Process—Making it Relevant for Students, in Archnet-IJAR, International Journal of Architectural Research, Volume 4, Issues 2-3, pp.76-89.
Nabih, H. E (2010), Process-Based Learning: Towards Theoretical and Lecture-Based Coursework in Studio Style, in Archnet-IJAR, International Journal of Architectural Research, Volume 4, Issues 2-3, pp.90-106.
Nicol, D & Pilling, S (2000), Changing architectural education: towards a new professionalism, Spon Press, ?????.
Oh, Y., et al (2012), A theoretical framework of design critiquing in architecture studios, in Design Studies, http://dx.doi.org/10.1016/j.destud.2012.08.004.
Salama, Ashraf (1995), New Trends in Architectural Education: Designing the Design Studio, Tailored Text, Raleigh, North Carolina USA.
Sanoff, H (1999), Community Participation Methods in Design and Planning, Wiley & Sons, Inc.
Scruton. R (1980), the Aesthetics of Architecture, Methuen & Co. Ltd, London.
Visser, W (1992), Designers' activities at three levels: organization, strategies and problem-solving, in Knowledge-Based Systems, Vol. 5, No. 1, pp.92-104.
Ward, A (1996), The Suppression of the Social in Design: Architecture as War, chapter2 in Reconstructing Architecture: Critical Discourses and Social Practices, Edited by: T.A. Dutton and L. Hurst Mann, University of Minnesota Press, Minneapolis, pp. 27-70.
Williams Robinson, J (2001), The Form and Structure of Architectural Knowledge: From Practice to Dicipline, in the discipline of architecture, Piotrowski A.and Williams Robinson J., (eds), University of Minnesota Press, Minneapolis, pp.61-82.
Zeisel, John (2007), Inquiry by Design: Environment/Behavior/Neuroscience in Architecture, Interiors, Landscape, and Planning, W. W. Norton; Revised edition.