تدبیر چارچوب مدیریت دانش برای سیاست‌گذاری یکپارچه در کلان‌شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، گروه شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

توجیه ضرورت سیاست‌گذاری یکپارچه در ‌شهرها، وجود عرصه‌های موضوعی سیاست‌گذاری و نیز سیاست‌گذاران چندگانۀ درگیر در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کلان‌شهری و تولید سیاست‌های غیریکپارچه و ناهماهنگ است. چنین سیاست‌هایی به عناصر و مسیرهایی غیریکپارچه و چندپاره، ناهماهنگ، متناقض و رقابتی می‌انجامند. منبعی مهم برای تنظیم سازوکارهای مناسب برای دستیابی به یکپارچگی و به پیامدهای مثبت آن، دانش و مدیریت دانش است، با این توجه که یک چالش اصلی سیاست‌گذاری کلان‌شهری نبود اطلاعات مناسب، کامل‌، در دسترس و یکپارچه و وجود نامعلومی‌هایی‌ است که سیستم مورد تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری را احاطه می‌کند. هدف این مقاله، ردیابی ابعاد یکپارچگی در سیاست‌گذاری کلان‌شهر تهران، به منظور کمک به تدبیر چارچوبی انگاشتی برای تسهیل اثر مدیریت دانش در دستیابی به سیاست‌گذاری یکپارچه در برابر سیاست‌گذاری بخشی، پاره‌پاره و غیریکپارچه است و برای دستیابی به آن روشی با مسیر دوگانۀ توصیفی- تحلیلی با ردیابی چگونگی یکپارچگی در سیاست‌گذاری و تحلیلی- تجویزی به‌منظور ارتقای یکپارچگی اطلاعات، دانش و سیاست‌گذاری، اختیار شده است. ارزش این مقاله کوشش در پرداختن به و به‌کارگیری هر دو انگاشت‌ اصلی این مقاله، یعنی "مدیریت دانش" و "سیاست‌گذاری یکپارچه" و نیز اتصال این دو در برنامه‌ریزی کلان‌شهرهایی چون کلان‌شهر تهران که پیشینه‌ای چه پژوهشی و چه سیاست‌گذاری در این زمینه ندارند، است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Devising a Knowledge Management Framework for Integrated Policy-Making in Tehran

نویسندگان [English]

  • Zohreh A. Daneshpour 1
  • Vahide Ebrahimnia 2
  • Asrin Mahmoudpour 2
1 Professor, Faculty of Architecture, Urban Design and Urban & Regional Planning, ShahidBeheshti University (SBU), Tehran,
2 Candidate of Urban and Regional Planning, Faculty of Architecture, Urban Design and Urban & Regional Planning, ShahidBeheshti University (SBU), Tehran
چکیده [English]

Justification for integration of various metropolitan policies is the existence of varied and multiple policy-makers involved in metropolitan planning and policy-making, depicting the complex and insoluble problems of communication of information and knowledge: policy-makers stay uninformed of the aims, agendas, plans and policies of other decision/policy-makers. As a result the generated aims, decisions, policies and plans become disintegrated, contradictory and unreasonably rival and conflicting rather than progressing towards a co-ordinated and participating course of affairs. A vital source of devising any mechanism for achieving integration is knowledge-base and knowledge management. Correspondingly, a major challenge in metropolitan policy-making processes is the lack of accurate, available and integrated information base or a decision support system suitable to enable the integrated policy-making and the adoption of a spatial approach of metropolitan planning. Tehran – as a metropolis – has a multiplicity of decision-makers, policy-makers or participants in its course of change indicating a diverse and incompatible set of aims and policies that retort to the individual, group and institutional inconsistencies which perpetually produces unresolved disintegration. To overcome incoordination and disintegration in Tehran, a changed context of policy-making isindispensable. In the planning and management of Tehran no record of research or policy-making explicitly related either to the knowledge management or to integrated policy-making can be traced and this is an area which this paper has intended to contend with. Thispaperdiscussesthe importance ofshifting the emphasis from traditional urbanplanning to spatial or multi-dimensional metropolitan planning approaches and from using formal information and expertise knowledge toachanged methodological frameworkwithinwhich change extends the traditional to spatial metropolitan planning approach by adopting the urbanknowledge systemsthat arein accordance withthe principlesof knowledge management and knowledge-based policy-making. The purpose extends to tracing the diverse - though related - dimensions and aspects of integration in policy making to devise a conceptual framework to facilitate integration and sharing of knowledge amongst concerned actors accompanied by an integrated policy-making as against sectoral, fragmented and disintegrated policy-making stance. A dual descriptive-analytic and analytic-prescriptive method has been adopted. First, subsequent to the basic descriptions, the level of consistency and sharing of information used in policy-making in Tehran is traced and analyzed. Second, a qualitative content analysis method is adapted to be applied in the analysis of integration from the standpoint of knowledge management in policy-making in Tehran. The analytic-prescriptive path devises a method and a framework to achieve the assumed aims in a way in which if adopted and the appropriate support systems are prepared, the knowledge, information and policy integration in Tehran would be realized. Through establishing such an integrated knowledge base framework for integrated policy-making, broad problems as depletion of resources and duplication of efforts would be overpowered, condensed or curtailed. Linking the dual concepts of knowledge management and integrated policy-making in the planning and policy-making processes of a metropolitan area such as Tehran.

احسن، م (1382)، مجموعه قوانین و مقررات شهرسازی، معاونت شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی، تهران.
اداره کل راه و شهرسازی استان تهران(بی تا)، پایگاه داده‌ای طرح ها و برنامه‌های شهری، وزارت راه و شهرسازیavailable at: www.trudo.ir, accessed in December 10, 2013) ).
ایسنا (1385)، گزارشهای ‌تفصیلی اولین کارگاه منقد محتوای طرح جامع تهران در ایسناwww. isna.ir, accessed in December 13, 2013) available at:).
حسینی، ز (1390)، امکان‌سنجی استقرار مدیریت دانش از نظر وضعیت زیرساخت‌های لازم در شهرداری منطقه 8 تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهد. دبیرخانه شورای عالی شهرسازی معماری ایران (1378)، مقررات شهرسازی و معماری و طرح‌های توسعه و عمران مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، معاونت شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی.
کاظمیان. غ.، میرعابدینی.، ز (1390)، آسیب‌شناسی مدیریت یکپارچه شهری در تهران از منظر سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری شهری، هنرهای زیبا، شماره 46، صص 27-38.
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی(بی تا)، سامانه قوانین و مقررات (accessed in December 13, 2013 http://rc.majlis.ir/fa/law, available at:)
مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، نهاد مشترک مسئول تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران (1385)، طرح راهبردی- ساختاری (جامع) تهران. مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، نهاد مشترک مسئول تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران (1385)، الگوی توسعه و طرح تفصیلی مناطق 22‌گانه شهر تهران.
مطوف، ش. (1389)، مدیریت یکپارچه شهری و نهاد برنامه‌ریزی توسعه شهری تهران، منظر، شماره 6، صص 34-37.
Ambruosi, Claudia Silvia, Baldinelli, Maria Baldinelli, Cappuccini, Emanuela, Migliardi, Federica (2010), Metropolitan Governance: Which Policies for Globalizing Cities, Transit Study Review (17), 320–331.
Anand, Apurva, Singh, Mandeep (2011), Understanding Knowledge Management: a Literature Review, International Journal of Engineering Science and Technology, 3 (2), 926-939.
Bornemann, Basil (2007), Sustainable Development and Policy Integration – Some Conceptual Clarifications, Paper presented at the 2007 Marie Curie Summer School on Earth System Governance, Vrije Universiteit Amsterdam.
Briassoulis, Helen (2005), Complex Environmental Problems and the Quest for Policy Integration, Policy Integration for Complex Environmental Problems, Briassoulis, H. (ed), Aldershot, Lonon, Asggate.
Briassoulis, Helen (2004), Policy Integration for Complex Policy Problems: What, Why and How, Paper presented at the 2004 Berlin Conference “Greening of Policies: Interlinkages and Policy Integration”.
Bunker, Raymond, Searle, Glen, (2009), Theory and Practice in Metropolitan Strategy: Situating Recent Australian Planning, Urban Policy and Research, 27(2), 101-116.
Cowell, Richard, Martin, Steve (2003), The Joy of Joining up: Modes of Integrating the Local Government Modernization Agenda, Environment and Planning Government and Policy, 21, 159-79.
Diamond, Derek R. (1997), Metropolitan Governance: Its Contemporary Transformation, the Floersheimer Institute for Policy Studies, ??????. Gillham, Bill (2000), case stydy research methods, London Continuum, 13-18.
Holden, Meg (2012), Is Integrated Planning Any More than the Sum of Its Parts? Considerations for Planning Sustainable Cities, Journal Of Planning Education and Research, 32 (3), 305-318.
Kidd, Sue (2007), Towards a Framework of Integration in Spatial Planning: An Exploration from a Health Perspective, Planning Theory & Practice, 2 (8), 161-81.
Klosterman, Richard. (1997), Planning Support Systems: A New Perspective on Computer-Aided Planning, Urban Studies 17(1), 45-54.
Kohlbacher, Florian (2006), The Use of Qualitative Content Analysis in Case Study Research, Forum: Qualitative Social Research, 7(1), Art. 21: 29-33. available at: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0601211, accessed in May 20, 2014.
Ling, Tom (2002), Delivering joined-up government in the UK: dimensions, issues and problems, Public Administration, 80(4), 615–42.
Needham, Andrew, Dieterich-Ward, Allen (2009), Beyond the Metropolis: Metropolitan Growth and Regional Transformation in Postwar America, Journal of Urban History, 35 (7), 943 -969.
Otim, Samuel. (2006), A Case-Based Knowledge Management System for Disaster Management: Fundamental Concepts, Proceedings of the 3rd International ISCRAM Conference: 598-604.
Peters, B. Guy (1998a), Managing Horizontal Government: the Politics of Coordination, Public Administration, 6 (76): 295–311.
Peters, B. Guy (1998b), Managing Horizontal Government, the Politics of Coordination, Canadian Centre for Management Development, Canada.
Peterson, John, Bomberg, Elizabeth (1999), Decision-making in the European Union, Basingstoke and Palgrave, New York. Pfeffer, Karin, Baud. Isa., Denis. Eric, Scott, Dianne, Sydenstricker-Neto, John (2001), Spatial Knowledge Management Tools in Urban Development, N-AERUS: Urban Knowledge in Cities of the South.
Pollitt, Christopher, Bouckaer, Geert. (2011), Public Management Reform - A Comparative Analysis, New Public Management, Governance and the Neo-Weberian State, 3rd ed., Oxford , England, Oxford University Press.
Rubenstein-Montano, Bonnie (2000), a Survey of Knowledge-Based Information Systems for Urban Planning: Moving Towards Knowledge Management, Computers, Environment and Urban Systems, 24, 155-172.
Rubenstein-Montano, B, Liebowitz, J., Buchwalter, J., McCaw, D., Newman, B., Rebeck, K (2001), A Systems Thinking Framework for Knowledge Management, Decision Support Systems , 31, 5–16.
Shannon, Margaret A., Schmidt, Christine (2002), Theoretical Approaches to Understanding Inter-sectoral Policy Integration, in: Tikkanen, Ilpo, Gluck, Peter, Pajuoja, Heikki. (eds.), Cross-sectoral Policy Impacts on Forests, Savonnila, Finland, European Forest Institute Proceedings, 46.
Stead, Dominic, Meijers, Evert (2009), Spatial Planning and Policy Integration: Concepts, Facilitators and Inhibitors, Planning Theory & Practice, 10(3): 317-22.
Stead, Dominic, Meijers, Evert (2004), Policy Integration in Practice: Some Experiences of Integrating Transport, Land Use Planning and Environmental Policies in Local Government. Paper Presented at the Conference on the Human Dimensions of Global Environmental: Greening of Policies – inter-linkages and Policy Integration.
Thomas, Emry, V. (2003), Sustainable development, Market Paradigms and Policy Integration, Journal of Environmental Policy and Planning, 5(2), 201-16.
Tsekos, Theodore (2003), Towards Integrated Policy Making: Remedying the Public Action Dichotomy through Information and Communication Technologies and Learning", in: Rosenbaum, Allan, Gajdosova, Ludmila (eds.), State Modernization and Decentralization, Implications for Education and Training, Proceedings of the Joint Conference, International Association of Administration Worldwide.
Underdal, Arild (1980), Integrated Marine Policy—What? Why? How? Marine Policy, 4 (3): 159-69.
Wakstein, M. Allen (1972), Boston's Search for a Metropolitan Solution, Journal of the American Institute of Planners, 38(5), 285-296.