اصفهانی، حمزهبنحسن (1346)، تاریخ پیامبران و شاهان (سنی الملوک الارض و الانبیاء)، ترجمه جعفر شعار، امیرکبیر، تهران.
اصیل، حجتالله (1393)، آرمانشهر در اندیشه ایرانی، نشر نی، تهران.
افلاطون (1380)، دورهی کامل آثار افلاطون، جلد اول، دوم، سوم، چهارم. محمد حسن لطفی، خوارزمی، تهران.
برومندسعید، جواد (1381)، تخت جمشید پرستشگاه خورشید، موسسه عماد کرمانی و میراث فرهنگی استان فارس، شیراز.
بندهش (۱۳69)، به گزارش فرنبغ دادگی، ترجمه مهرداد بهار، توس، تهران.
بهار، مهرداد ( 1375)، پژوهشی در اساطیر ایران، آگه، تهران.
بینای مطلق، محمود (1367)، سمبولیسم در هنر، فصلنامه هنر، 15(2) ، صص 27-18.
پیرنیا، کریم (1383)، سبکشناسی معماری ایرانی، نشر معمار، تهران.
تاریخ جامع ایران (1394)، جلد پنجم، باستانشناسی هخامنشی، بنیاد دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، تهران.
حبیبی، سید محسن (1379)، از شار تا شهر، دانشگاه تهران، تهران.
حبیبی، سید محسن (1389)، قصه شهر، دانشگاه تهران، تهران.
دوستخواه، جلیل (1385)، اوستا: گزارش و پژوهش، جلد اول و جلد دوم، مروارید، تهران.
دینکرد، کتاب سوم، دفتریکم (1381)، یادداشت و ترجمه از فریدون فضیلت، انتشارات فرهنگ دهخدا، تهران.
ذکاء، یحیی (1377)، نوروز و بنیاد نجومی آن در همبستگی با تختجمشید، گنجینههنر و سازمان میراثفرهنگی، تهران.
رزمجو، شاهرخ(1377)، آغاز سال نو در دورهی هخامنشی، مجموعه مقالات نخستین همایش نوروز، سازمان میراث فرهنگی کشور، تهران.
زنر، آر. سی (1388)، طلوع و غروب زرتشتیگری، ترجمه تیمور قادری، مهتاب، تهران.
سلطانزاده، حسین (1368)، درآمدی بر شهر و شهرنشینی، امیرکبیر، تهران.
سلطانزاده، حسین (1377)، معماری و شهرسازی ایران به روایت شاهنامه فردوسی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
سلطانزاده، حسین (1383)، تخت جمشید. از مجموعه از ایران چه میدانم؟، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
سلطانزاده، حسین (1387)، فضاهای معماری و شهری در نگارگری ایرانی، چهارطاق، تهران.
سنچولی، احمد (1383)، پشوتن، جاودان یا میرا؟، پژوهشنامه ادب غنایی، 2(1)، صص 96-87.
شاپورشهبازی، علیرضا (۱۳۸۹)، راهنمای مستند تخت جمشید، سفیران، تهران.
شریعتزاده، علی اصغر( 1388)، سخنان شاهان هخامنشی در تخت جمشید، موسسه فرهنگی انتشاراتی پارینه، تهران.
عالیخانی، بابک (1389)، هورقلیا در نزد سهروردی، فصلنامه جاویدان خرد، 3(2)، صص104-87.
عوض پور، بهروز (1392)، درآمدی بر نظریههای هنر، موغام، تبریز.
عوضپور، بهروز؛ محمدیخبازان، سهند و محمدیخبازان، ساینا (1396)، اسطوره، معماری، شهرسازی، کتابآراییایرانی، تهران.
غلامرضا کاشی، محمدجواد (1393)، روششناسی تحلیل روایت و مطالعات فرهنگی، در کتاب درآمدی بر روششناسی مطالعات فرهنگی، حسین میرزایی(؟؟؟؟؟)، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران.
قائمی، فرزاد (1389)، تحلیل داستان کیخسرو در شاهنامه بر اساس روش نقد اسطورهای، پژوهشهای ادبی، 27(1)، صص 100-77.
قرشی، امانالله (1380)، آب و کوه در اساطیر ایرانی، هرمس، تهران.
کاسیرر، ارنست (1396)، فلسفه صورتهای سمبلیک، جلد دوم: اندیشه اسطورهای، ترجمه یدالله موقن، هرمس، تهران.
مختاریان، بهار (1387)، خاستگاه اسطورهای نام سیاوش، نامهی انجمن، 29(1)، صص 152-141.
مرادی، محمدعلی (1393)، فلسفه و مطالعات فرهنگی، در کتاب درآمدی بر روششناسی مطالعات فرهنگی، حسین میرزایی(؟؟؟؟؟)، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران.
مسعودی، ابوالحسن علیبنحسین (1378)، التنبیه و الاشراف، ترجمه ابوالقاسم پاینده، علمی و فرهنگی، تهران.
موسسه مطالعات و تحقیقاتفرهنگی (1367)، روایت پهلوی، متنی به زبان فارسی میانه، ترجمه مهشید میرفخرایی، تهران.
مهابهارت (1380)، جلد اول، مترجم غیاثالدینعلیبنعبداللطیف قزوینی، طهوری، تهران.
مینوی خرد (1354)، ترجمه احمد تفضلی، بنیاد فرهنگ ایران، تهران.
نامورمطلق، بهمن (1392)، درآمدی بر اسطوره شناسی، سخن، تهران.
نامورمطلق، بهمن و عوض پور، بهروز (1395)، و اکنون ما در راهیم، موسسه کتاب آرایی ایرانی، تهران.
نورائی، علی (1378)، فرهنگ ریشهی واژگان فارسی، بلومینگتون: Xlibris.
هاروی، دیوید (1392)، پاریس پایتخت مدرنیته، ترجمه عارف اقوامیمقدم، انتشارات پژواک، تهران.
هدایت، صادق (1342)، زند وهومن یشت و کارنامه اردشیر پاپکان، امیرکبیر، تهران.
یاحقى، محمدجعفر (1386)، فرهنگ اساطیر و داستانوارهها در ادبیات فارسى، فرهنگ معاصر، تهران.
یشتها (1356)، جلد یک و دو، گزارش ابراهیم پورداوود، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
Albinia, Alice (2008), Empires of the Indus: The Story of a River, John Murray, London.
Allen, Charles (1999), The Search for Shangri-La: A Journey into Tibetan History, Abacus, London.
Andreevich Eltsov, P (2004), From Harappa to Hastinapura: A study of the earliest South Asian city and civilization from the point of view of archaeology and ancient Indian literature, Haevard University, Graduate School o f Arts and Sciences, Cambridge.
Barasch, Moshe (1990), Theories of art, from Winkelmann to Baudelaire, Routledge, London.
Creuzer, Frederic (1841), Religions de l'antiquite, considerees principalement dans leurs formes symboliques et mythologiques, Vol1-2, Paris, Treuttel et Würtz.
Darmesteter, James (1892) The Zend Avesta II, Musée Guimet, Paris.
Galland-Szymkowiak, Mildred (2011), La Symbolique de Friedrich Creuzer, Philologie, mythologie, philosophie, Revue germanique international, 14.
Heirman, Jo (2012), Space in archaic Greek lyric: City, Countryside and Sea, University of Amsterdam, Faculty of humanities.
Jaye, Michael & Watts, Ann (1981), Literature and the Urban Experience, N.J: Rutgers University Press, New Brunswick.
Khyentse, Dzongsar Jamyang (2008), What Makes You Not a Buddhist, Shambhala Publications???????.
Klein, Ernest (1971), A Comprehensive Etymological Dictionary of the English Language, Elsevier, Amsterdam.
Lehan, Richard (1998), Urban Signs and Urban Literature: Literary Form and Historical Process, New Literary History, Studies in Historical Change, 18( 1), pp. 99-113.
MacKenzie, D. N (1971), A concise Pahlavi dictionary, Oxford University Press, London.
Mallory, J. P & Adams, D. Q (2006), The Oxford Introduction to Proto-Indo-European and the Proto-Indo-European World, Oxford university press, London.
Nagel, Alexander (2010), Colors, Gilding and Painted Motifs in Persepolis, Aproaching a Polychromy Persian Architectural Schulputres, PhD Dissertation, University of Michigan.
Norberg-schulz, Christian (1979), Kahn, Heidegger and the Language of Architecture, Oppositions 18, Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 28-47.
Razmjou, Shahrokh (2010), Persepolis: A Reinterpretation of Palaces and Their Function, in: John Curtis, St John Simpson, The world of Achaemenid Persia. History, Art and Society in Iran and the Ancient Near East, London, I.B. Tauris in partnership with Iran Heritage Foundation, p. 231-245.
Schmidt, Erich F (1953), Persepolis I: Structures, Reliefs, Inscriptions, The University of Chicago Press, Chicago.
Pokorny, Julius (2007), An Etymological Dictionary of the Proto-Indo-European Language, A Revised Edition of Julius Pokorny’s Indogermanisches Etymologisches Wörterbuch, Indo-European Language Revival Association, Dnghu Association.e-book version:
https://marciorenato.files.wordpress.com/2012/01/pokorny-julius-proto-indo-european-etymological-dictionary.pdf. (Retrieved 10 November. 2018).
Proclus (1820), Proclus commentaries on timaeus of Plato, Translated from the Greek byTHomas Taylor, Reproduced by DUOPAGE PROCESS in the U.S. of America, Micro Photo Division Bell & Howcll Company Cleveland, Ohio:
https://archive.org/details/proclusontimaeus01procuoft/page/n5 (Retrieved 15 june. 2018).
Shalaeva, Anastasia (2014), Symbolism and Mythology of the Ancients: An Outline of Georg Friedrich Creuzer's Argument, Higher School of Economics Research Paper No. WP BRP 80 /HUM/2014: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2537450 (Retrieved 13 March. 2017).
Schelling, F. W. J. von (1984), Yapıtları III. Ömer Naci Soykan, MVT Yayıncılık, İstanbul.