واکاوی سازمان فضایی محیط بسته دانشگاهی از طریق تحلیل نحو فضا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد معماری، گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

2 استاد گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

چکیده

سازماندهی فضایی محیط بسته‌ی دانشگاه به طور قابل توجهی بر تعاملات اجتماعی، کیفیت یادگیری و عملکرد کلی دانشجویان تأثیر می‌گذارد. مطالعات صورت گرفته بر شناسایی فضاهای اجتماع‌پذیر متمرکز است، مناطقی که همکاری، برخوردهای خودجوش و تبادلات بین دانشجویان، اساتید و بازدیدکنندگان را تقویت می‌کند. در این پژوهش، به تعامل پیچیده بین چیدمان معماری و تعاملات اجتماعی در محیط بسته دانشگاهی پرداخته شده‌است و با استفاده از تکنیک‌های نحو فضا، بینش‌های ارزشمندی را در مورد اینکه چگونه پیکربندی‌های فضایی بر ایجاد کانون‌های اجتماعی، مناطق مشارکتی و فضاهای تجمع پرجنب‌وجوش در فضای آموزشی تأثیر می‌گذارند، شناسایی شده‌است. در این تحقیق از راهبرد اکتشافی متوالی استفاده شده‌است که در گام اول، رویکرد کیفی به روش توصیفی-تحلیلی و جمع‌آوری داده‌ها با مطالعات کتابخانه‌ای و تحقیقات میدانی انجام شده‌است. سپس رویکرد کمی با روش نحو فضا انجام شده‌است که روابط توپولوژیکی در ساختارهای فضایی را بررسی و روابط متقابل سازمان فضایی و فعالیت‌های اجتماعی را تحلیل می‌کند. محاسبات و تحلیل‌ها با استفاده از تکنیک‌های نقشه محدب، ایزویست و نمودار دید در نرم افزارهای دپت‌مپ و آ-گراف انجام شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که حذف یا تغییر در فضاها می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی بر پویایی فضا و رفتار کاربران داشته باشد و تحلیل نحو فضا می‌تواند به درک بهتر روابط فضایی و طراحی مطلوب‌تر محیط‌های آموزشی کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An in-depth exploration of the spatial organization of the academic closed environment through the analysis of space syntax

نویسندگان [English]

  • Marineh Sinaei 1
  • Hamid reza Azemati 2
  • Bahram Saleh Sedghpour 3
1 Master of Architecture, Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
2 Professor, Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Education, Faculty of umanities, Shahid Rajaee Teacher Training university, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The spatial organization of university interiors significantly influences social interactions, learning experiences, and overall student performance. As educational institutions strive to create vibrant, inclusive environments, understanding the dynamics of spatial design becomes crucial. This research delves into the intricate interplay between architectural layout, movement patterns, and social life within university walls. The primary goal is to pinpoint areas that foster collaboration, spontaneous interaction, and intellectual exchange. We seek to understand how specific spatial configurations encourage or hinder social engagement. The first phase of this research adopts a qualitative approach and a descriptive-analytical method. We analyzed maps with the help of existing documents and completed them with field research. In order to select a sample with a representative spatial structure and composition, since it is necessary for this study to cover the features of the spatial configuration of closed environments,  the target spaces of educational environments were specifically university closed spaces. According to the purpose of the research, the studied sample was selected based on the location of the ground floor spaces to analyze the spatial organization for quantitative calculations. The second part of this research employs a quantitative approach and the data analysis tool is the spatial syntax method. In the analysis, three characteristics of spatial organization, functional efficiency and spatial readability have been investigated in the spatial configuration of the closed environment of the university. Relevant quantitative parameters including depth, connectivity, connection and access, spatial separation and control value have been calculated in A-Graph and Depthmap software. Also, matching of software data with field research and arrangement of architectural spaces and sample components has been done. Convex maps and isovists reveal spatial affordances, highlighting areas conducive to social interaction. Corridors, atriums, and communal spaces emerge as high-connectivity zones. These areas facilitate movement, encourage chance encounters, and promote interdisciplinary collaboration. Their strategic placement influences accessibility and visibility. The findings indicate that in educational spaces, central halls, entrances, and communication corridors are the most connected and less deep than other spaces. These spaces improve the functional efficiency of different spaces with spatial circulation and ease of access. Central halls also contribute tospatial distribution and increasing spatial relations. The entrance and corridors seperate public spaces from private spaces by creating a hierarchy of entry and increasing the depth of access. By removing the central halls and wide corridors from the practical educational spaces, the depth of the space increases significantly. To solve this problem, a central communication space (central hall) reduces the depth of the entire building, resulting in more circulation and proper integration in the spaces. Also, assigning functions to spaces has reduced spatial circulation. Private spaces have a lower degree of interconnectedness, are more segregated, and have more depth in the access hierarchy Our research contributes to the ongoing discourse on spatial design in educational environments. By intentionally shaping sociable spaces, universities can foster a sense of community, creativity, and intellectual curiosity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic environment
  • Spatial organization
  • Space syntax
  • Spatial readability
  • Sociability
  • حیدری، احمد و فرهادی, مریم (1397). واکاوی ارتباط بین مدلسازی رایانه ای نرم افزار نحو فضا و نقشه های شناختی درشناخت محیط های اجتماع پذیر (نمونه موردی:دانشکده هنر و معماری بوعلی و دانشکده معماری و شهرسازی بهشتی). نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی 23(2)، 17-30. https://doi.org/10.22059/jfaup.2019.244088.671846
  • - ریسمانچیان، امید و بل, سایمون (1389). شناخت کاربردی روش چیدمان فضا در درک پیکره بندی فضایی شهرها. نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی 2(43)، 49-56. URL: https://jfaup.ut.ac.ir/article_23063.html?lang=en
  • - زهرائی، سید بهشاد؛ پژوهان‌فر، مهدیه (1397). تأثیر کیفیت بصری فضاهای دانشگاهی بر تعاملات اجتماعی دانشجویان (نمونه موردی:گرگان)، فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره 20، شماره 4، 169-182. https://doi.org/10.22034/jest.2018.13781
  • - Archea, J (1977). The Place of Architectural Factors In Behavioral Theories of Privacy, The Journal of Social Issues, (33)3, 116-137. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1977.tb01886.x
  • - Bafna, S (2003). Space Syntax: A Brief Introduction to its Logic and Analytical Techniques. Environment and Behavior (35)1, 17-29. https://doi.org/10.1177/0013916502238863
  • - Batty, M. (2004). A New Theory of Space Syntax. CASA Working Papers Series; London, UK: Centre for Advanced Spatial Analysis (UCL). URL: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/211
  • - Benedikt, M. (1979). To take hold of space: Isovist and Isovist fields. Environment and Planning B Planning and Design, (6)1, 47-65. https://doi.org/10.1068/b060047
  • - Dawes, M., & Ostwald, M. (2013). Using Isovists to Analyse Architecture. The International Journal of the Constructed Environment, (3)1, 85-106. http://doi.org/10.18848/2154-8587/CGP/v03i01/37373
  • - Franz, G., & Wiener, J. M. (2008). From space syntax to space semantics: a behaviorally and perceptually oriented methodology for the efficient description of the geometry and topology of environments. Environment and planning b: planning and design, 35(4), 574-592. https://doi.org/10.1068/b33050
  • - Hillier, B. (1993). Architecture as Theory: Specifically. Architectural Knowledge", in Harv. Archit. Rev, (9), 8-27. https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1027/1/hillier_1993-specifically_architectural.pdf
  • - Hillier, B. (2005). The art of place and the science of space. World Architecture, 185, 96-102. URI: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1678
  • - Hillier, B., & Hanson, J. (1984). The social logic of space. Cambridge university press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511597237
  • - Manum, B. (2009). A graph complementary software for axial-line analysis. In Proceedings of the 7th International Space Syntax Symposium (pp.70). Stockholm, Sweden. https://www.semanticscholar.org/paper/AGRAPH-Complementary-Software-for-Axial-Line/c2d9dad964398e96c87550ee52bc11836fc303ae
  • - Ostwald, M. J. (2011). The mathematics of spatial configuration: Revisiting, revising, and critiquing justified plan graph theory. Nexus Network Journal, (13), 445–470. https://doi.org/10.1007/s00004-011-0075-3
  • - Ostwald, M. J., & Dawes, M. J. (2018). The mathematics of the modernist villa: Architectural analysis using space syntax and isovists, (3). Birkhäuser. https://doi.org/10.1007/978-3-319-71647-3
  • - Robinson, K. (2003). Out of our minds: Learning to be creative. Capstone Publishing. https://doi.org/10.1002/9780857086549
  • - Turner, A., & Penn, A. (2002). Encoding natural movement as an agent-based system: an investigation into human pedestrian behaviour in the built environment. Environment and planning B: Planning and Design, 29(4), 473-490. https://doi.org/10.1068/b12850
  • - Turner, A., Doxa, M., O'sullivan, D., & Penn, A. (2001). From isovists to visibility graphs: a methodology for the analysis of architectural space. Environment and Planning B: Planning and design, 28(1), 103-121. https://doi.org/10.1068/b2684
  • - Young, O., Chung, H., Kong, E., & Heo, J. (2015). A study on the design methodologies for activating large-scale underground commercial complexes. In Space Syntax tenth International Symposium (p. 16). URL: https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/83274/2/125361.pdf