بررسی جایگاه فعلی آموزش مقررات ملی ساختمان در مقطع کارشناسی مهندسی معماری و ارائه راهکارهایی برای تقویت آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه معماری، دانشکده معماری، دانشکدگان هنرهای زیبا ،دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 کارشناسی مهندسی معماری، گروه معماری، دانشکده معماری، دانشکدگان هنرهای زیبا دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

با نظر به اهمیت آگاهی دانش‌آموختگان معماری نسبت به مقررات ملی ساختمان، این مقاله دو هدف اصلی را پیگیری می‌کند: 1) بررسی شرایط حال حاضر آموزش مقررات ملی در آموزش دانشگاهی مقطع کارشناسی مهندسی معماری از نقطه نظر میزان اهمیت و ضرورت، میزان توجه به آموزش آن و نواقص و موانع پیش روی آن؛ 2) ارائه و بررسی پیشنهادات برای آینده آموزش مقررات ملی از نقطه‌نظر روش‌های مناسب تدریس، مباحث لازم آموزشی، و زمان مناسب آموزش در طول دوران تحصیل. برای دستیابی به این اهداف از روش تحقیق پیمایش کیفی و برای جمع‌آوری داده‌­ها از ابزار مصاحبه‌ نیمه‌‌ساختاریافته با مدرسین معماری که سابقه کار حرفه‌ای در ساختار نظام مهندسی ساختمان را دارند، بهره برده‌ شده است. یافته‌های این مقاله ضرورت اضافه شدن یک درس دو واحدی تخصصی که به طور مستقیم به آموزش مقررات ملی بپردازد را آشکار می‌سازد. علاوه بر این، نتایج این پژوهش بر آموزش غیرمستقیم مقررات ملی در خلال آموزش دروسی که به هر یک از مباحث 22گانه مقررات ملی ساختمان مرتبط هستند نیز تأکید دارد. از این رو پیشنهاد می‌گردد که در فرآیند بازنگری برنامه درسی کارشناسی مهندسی معماری، بازنگری سرفصل دروس مختلف با تأکید بر آموزش مباحث مرتبط مقررات ملی ساختمان نیز مدنظر قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Studying the Current Status of Teaching National Building Codes in Bachelor of Architectural Engineering and Providing Solutions to Strengthen it

نویسندگان [English]

  • Parastoo Eshrati 1
  • Alireza Mokaberian 2
1 Assistant Professor, Department of Architecture , School of Architecture, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Undergraduate Student of Architecture, Department of Architecture, School of Architecture, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Observance of National Building Codes in design, calculation, implementation, operation, repair, and maintenance of architectural buildings to ensure the minimum level of safety, comfort, health, proper utilization, and economic efficiency of the individual and society is essential. After graduating, architecture students must follow building codes in their professional work. To ensure their competence, they need to be familiar with these codes and their application in the university.
This study aims to investigate the importance and ways of teaching National Building Codes (NBCs) in the undergraduate program of architectural engineering in Iranian universities. The study uses a qualitative research method and semi-structured interview tools. The statistical population of the study is derived from Targeted Sampling from architects with the following characteristics: 1) Having experience in the profession of architecture continuously, 2) having experience in architecture academic education continuously, and 3) having a grade in the Construction Engineering Organization and mastery of National Building Codes (NBCs).
The results of this study show that the current method of teaching architecture based on the approved program of the University of Tehran, which is implemented in most universities in the country, is not effective in teaching NBCs and needs to be revised. Although the proposed method of the Ferdowsi University of Mashhad in direct teaching NBCs as a separate course can be considered as an effective step in filling the gap between the profession and university education, but indirect teaching NBCs during theoretical and practical courses should also be considered. To achieve this, it is necessary to revise the course topics and emphasize the teaching of topics related to that course.
Due to time limitations in presenting the proposed two-unit course, it is only possible to give a brief introduction of NBCs' topic. Although the proposed course emphasizes teaching 10 of the 22 topics, the results of this study suggest that general familiarity with all topics is required.
This study also reveals that some architecture teachers impede the entry of NBCs into university education. Some issues such as revising the curriculum of architecture, requiring the passing of national regulations in all universities in the country, planning to reform and change the architectural education at the Ministry of Science Research and Technology, more emphasis on technical aspects of architecture, and preparing students to enter the professional work can solve some of the problems.
The results of this study show that the lack of attention to the teaching of NBCs during various courses, low level of teachers' interest in teaching topics and insufficient emphasis on the observance of NBCs in student projects, are among the main defects of teaching NBCs in Iranian universities.
According to the teaching of NBCs in some Iranian universities following the curriculum approved by the Ferdowsi University of Mashhad, it is suggested that after a few courses, some research have evaluated it from the perspective of teachers, students, and graduates based on the qualitative method to provide the necessary conditions for revising this curriculum in the future.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Education
  • Architectural Education
  • Curriculum
  • Bachelor of Architectural Engineering
  • National Building Codes (NBCs)
استراوس، انسلم؛ کربین، جولیت (1393)، مبانی پژوهش‌های کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه‌ای، نشر نی، تهران.
بازنگری برنامه درسی کارشناسی پیوسته مهندسی معماری (1392)، بازنگری شده مورخ 18/12/92 دانشگاه تهران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی.
بازنگری برنامه درسی کارشناسی پیوسته مهندسی معماری (1395)، بازنگری شده مورخ 6/10/95 دانشگاه فردوسی مشهد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی.
بهارلو، محمدرضا (۱۳۸۸)، موانع موجود در مسیر ترویج مجموعه مباحث مقررات ملی بررسی موردی مبحث دهم، دومین همایش مقررات ملی ساختمان، سازمان مسکن و شهرسازی استان فارس، شیراز، 15 و 16 اسفند ماه 1388.
رستمی نجف‌ آبادی، مصطفی؛ جهانبخش، عباس (1392)، راهکارهای ارتقای نقش دروس فنی در توان حرفه‌ای فارغ التحصیلان کارشناسی معماری، مطالعات تطبیقی هنر، دوره سوم، شماره 6، صص 111-99.
شورای تدوین مقررات ملی ساختمان (1392)، مبحث چهارم الزامات عمومی ساختمان، الزامات عمومی ساختمان، نشر توسعه ایران، تهران.
لیتکوهی، ساناز؛ لیتکوهی، ساچلی؛ قربانی، علی (1387)، ﺑﺮرﺳﻲ وﺿﻌﻴﺖ ﺣﺮﻓﻪ‌ای ﻓﺎرغ اﻟﺘّﺤﺼﻴﻼن ﻣﻌﻤﺎری و نقش آموزش‌های آکادمیک در آماده‌سازی حرفه‌ای دانشجویان، سومین همایش آموزش معماری، پردیس هنرهای زیبا، تهران، پاییز 1387.
موسوی، لیلاسادات؛ حیدری، شاهین (۱۳۹۶)، لزوم تعامل شیوه نوین؛ آموزش مباحث مقررات ملی 22 گانه نظام مهندسی ساختمان با دروس آموزش عالی در محیط‌های آموزشی ایران، سومین همایش بین‌المللی معماری عمران و شهرسازی در آغاز هزاره سوم، باغ موزه قصر، تهران، 30 شهریور 1396.
نیک‌کار، محمد؛ دشتی، سهیل (۱۳۹۸)، مقایسه تطبیقی محتوای برنامه درسی کارشناسی مهندسی معماری با برنامه توسعه کارآموزی، ششمین همایش بین‌المللی آموزش مهندسی ایران، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، 30-28 آبان 1398.
Bloor, M., Wood, F. (2006). Keywords in Qualitative Methods. SAGE Publications Inc., California.
Earl Wade, S. (2013). College level residential building code education: Current status and best practice. A Thesis for the degree Master of Science, Civil Engineering, Presented to the Graduate School of Clemson University, South Carolina, United States.
George Brown College. (2020). “Building Code”
. https://coned.georgebrown.ca/courses-and-certificates/subject/building-code Gerber, P. (2009). How to Stop Engineers from Becoming ‘Bush Lawyers’: The Art of Teaching Law to Engineering and Construction Students. Journal of Legal Affairs and Dispute Resolution in Engineering and Construction, Vol. 1, pp. 179-188.
Hammarberg, K., Kirkman, M., de Lacey, S. (2016). Qualitative research methods: when to use them and how to judge them. Human Reproduction, 31 (3), 498-501.
Hlladay, M. (2005). Teaching Architects Building Science. Energy Des. Update 25, pp. 1-5.
Megri, AC. (2014). The Integration of Building Codes into the Architecture Design Process. 2014 ASEE Annual Conference & Exposition, 15-18 June 2014, Indianapolis, Indiana.
Shealy, T., & Kiesling, AA., & Smail, TR. (2015). An Online Course and Teacher Resource for Residential Building Codes and Above Code Construction Methods.
Solonsky, R. (2018). Advancing Critical Building Code Education through Modularized Lectures. 2018 ASEE Annual Conference & Exposition, 23-27 July 2018, Salt Lake City, Utah.