استنفورد، مایکل (1395)، درآمدی بر تاریخ پژوهی، ترجمه مسعود صادقی، انتشارات سمت، تهران.
استنفورد، مایکل (1396)، درآمدی بر فلسفه تاریخ، ترجمه احمد گل محمدی، نشر نی، تهران.
الهدادی، غلامرضا (1392)، مسائل و مشکلات تدریس تاریخ، نشریه رشد آموزش تاریخ، شماره 52، صص 16-19.
جوادیان، مسعود (1392)، چیزی به نام علوم کمکی تاریخ، نشریه رشد آموزش تاریخ، شماره 53، صص 4-11.
چینگ، فرانسیس دی. کی.(1373)، معماری، فرم، فضا و نظم، ترجمه زهره قراگوزلو، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
زرینکوب، عبدالحسین (1370)، تاریخ در ترازو، انتشارات امیرکبیر، تهران.
شریف الرضی (1391)، نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، انتشارات نسیم تحول، تهران.
کانت، امانوئل (1378)، معنای تاریخ کلی در غایت جهان وطنی، ترجمه منوچهر صانعی درهبیدی، نامه فلسفه، شماره 6، صص 128-142.
کرتیس، ویلیام جی. آر. (1382)، تاریخ معماری مدرن از 1900، ترجمه مرتضی گودرزی، انتشارات سمت، تهران.
کیمپل، بن (1373)، فلسفه تاریخ هگل، ترجمه عبدالعلی دستغیب، انتشارات بدیع، تهران.
کیوان، مهدی (1380)، تفکر تاریخی، نشریه رشد آموزش تاریخ، دوره 16، شماره 8، صص 4-11.
گروت، لیندا و دیوید وانگ (1384)، روش تحقیق در معماری، ترجمه دکتر علیرضا عینیفر، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
گلیجانی مقدم، نسرین (1386)، تاریخ شناسی معماری ایران، انتشارات دانشگاه تهران.
مفتخری، حسین (1391)،
مبانی علم تاریخ،
انتشارات سمت، تهران.
Andrews, T., Burke, F. (2007), What Does It Mean to Think Historically, AHA Perspectives, No. 45, pp. 32-35.
Bloom, B. S. (1956), Taxonomy of Educational Objectives, Longman, London.
Collingwood, R. G. )1956(, The Idea of History, Oxford University Press, London.
Craig, E. (1998), Routledge Encyclopedia of Philosophy, Routledge, London.
Curtis, W. J.R. (2012), Louis Kahn: The Space of Ideas, Architectural Review, No. 11.
Danto, A. (1985), Narration and Knowledge, Columbia University Press, New York.
Gallie, W. B. (1964), Philosophy and the Historical Understanding, Schocken Books, New York.
Hempel. C. G. (1942), The Function of General Laws in History, Journal of Philosophy, No. 39, pp. 35-48.
Peck, Karla (2008), Benchmarks of Historical Thinking: First Steps, Canadian Journal of Education, No. 4.
Popper, K. (1986), Poverty of Historicism, Routlege & Kegan Paul, London.
Smith, P. F. (1981), Architektur und Ästhetik: Wahrnehmung und Wertung der heutigen Baukunst, Hoffmann, Stuttgart.
Spoehr, K. T., Spoehr, L. W. (1994), Learning to think Historically, Educational Psychologist, Vol. 29, No. 2.
Staley, David J. (2006), History and Future: Using Historical Thinking to Imaging the Future, Lexington Books, Maryland.