دورک، دانا پی. (1391)، برنامه دهی معماری: مدیریت اطلاعات برای طراحی، ترجمه: سیّد امیرسعید محمودی، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران.
زرکش، افسانه(1388)، «عوامل مؤثر بر معماری بناهای خصوصی در معماری معاصر ایران: سالهای 85-1357»، در کتاب ماه هنر، فروردین 1388، صص 38-28.
سیف، علی اکبر (1386)، اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، نشر دوران، تهران.
علائی، علی(1385)، نگاهی به آموزش تاریخ معماری در جهان (1)، در گلستان هنر، ش6، زمستان 1385، صص 45-28.
علائی، علی(1385)، نگاهی به آموزش تاریخ معماری در جهان (2)، در گلستان هنر، ش7، بهار 1386، صص 79-65.
علیالحسابی، مهران و نوروزیان ملکی، سعید (1388)، تجربه آموزش طراحی در مدارس معماری، در نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال سوم، جلد 3، شماره 4، تابستان1388، صص323-336.
قاسم زاده (1389)، جایگاه پایه ای اتاق در طرّاحی مسکن، در هنرهای زیباـ معماری و شهرسازی، ش41، بهار 1389، صص5-16.
گروپر، گئورگی ال. و راس، پال ای. (1389)، طراحی دوره های آموزشی فنّی و حرفه ای، قسمت اوّل، ترجمه: محرّم آقازاده، در رشد آموزش فنّی و حرفهای، دورة ششم، ش2، زمستان 1389، صص 32- 38.
گروپر، گئورگی ال. و راس، پال ای. (1390)، طراحی دوره های آموزشی فنّی و حرفه ای، قسمت دوم، ترجمه: محرّم آقازاده، در رشد آموزش فنّی و حرفه ای، دورة ششم، ش3، بهار 1390، صص 10- 14.
گروت، لیندا و وانگ، دیوید (1384)، روش های تحقیق در معماری، ترجمه: علیرضا عینی فر، ، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران.
لنگ، جان (1381)، آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، ترجمه : علیرضا عینی فر، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران.
لیچ، نیل (1379)، گسستگی ها و شکستگی ها، ترجمه: امیر بانی مسعود، فصل دهم در آموزش معماران، به کوشش: حسین سلطان زاده، ، 1379، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، 116-111.
محمودی، سید امیرسعید (1390)، برنامهدهی معماری، یک ضرورت برای طراحی، در هنرهای زیباـ معماری و شهرسازی، ش44، زمستان 1390، صص85-77.
مظفر، فرهنگ و اخلاصی، احمد (1387)، رویکردی نو به آموزش طرّاحی معماری ارائة مدلی آموزشی برمبنای CAD-PBL، در نشریة بینالمللی علوم مهندسی دانشگاه علم و صنعت ایران، ج9، ش 10ـ ب، صص128-119.
ندیمی، حمید و شریعتراد، فرهاد (1391)، منابع ایدهپردازی معماری: جستاری در فرآیند ایدهپردازی چند معمار از جامعة حرفهای کشور، در هنرهای زیباـ معماری و شهرسازی، دورة 17، ش2، تابستان 1391، صص5-14.
Bordass, B and Leaman, A (2005), Phase 5: Occupancy – post-occupancy evaluation, chapter 7 in Assessing Building Performance, Editors: W. F.E. Preiser & J. C.Vischer, Elsevier Butterworth-Heinemann, Oxford, UK.
Brolin, B. C (1976), The Failure of Modern Architecture, Studio Vista, London.
Department for Education and Skills, Picturing School Design: a visual guide to secondary school buildings and their surroundings using the Design Quality Indicator for Schools, Construction Industry Council, available at
http://www.cabe.org.uk.
Doidge C (2000),The crit: an architecture student’s handbook, Architectural press.
Federal Facilities Council (2001), Learning from Our Buildings: A State-of-the-Practice Summary of Post-Occupancy Evaluation, Technical Report No 145, , National Academic Press, Washington DC.
Moore, G. T. (1983), Teaching design evaluation, with results from case studies of playgrounds, schools, and housing for the elderly, in Design Studies, April 1983, vol.4, no.2, pp.100-114.
Hadjri, K and Crozier, C (2009), Post-occupancy evaluation: purpose, benefits and barriers, in Facilities, Vol. 27 No. 1/2, pp. 21-33.
Hardin, M. C, Eribes, R. A and Poster, C (eds.), (2005), from the Studio to the Street: Service Learning in Planning & Architecture (AAHE's Series on Service-Learning in Disciplines), seris editor: William Zeisel, Stylus Publishing llc., USA. Johannes, R (1992), Architectural design: a systematic approach. Part 1, In: Design studies (Oxford) 13 (1992) no. 1, pp. 71-86
Johannes, R (1992), Architectural design: a systematic approach. Part 2, In: Design studies (Oxford) 13 (1992) no. 2, pp. 157-200.
Kurt, S (2009), An analytic study on the traditional studio environments and the use of the constructivist studio in the architectural design education, in Procedia Social and Behavioral Sciences 1 (2009), pp.401–408.
Mallgrave, H. F (2005), MODERN ARCHITECTURAL THEORY: A Historical Survey, 1673–1968, Cambridge University Press. McBride, J. S (1984), The Case Method in Architecture Education, in Journal of Architectural Education, Vol. 37, No. 3/4, Energy (Spring -Summer, 1984), pp. 10-11, Published by: Wiley on behalf of the Association of Collegiate Schools of Architecture, Inc.
Nabih, H. Z(2010), Process-Based Learning: Towards Theoretical and Lecture-Based Coursework in Studio Style, in Archnet-IJAR, International Journal of Architectural Research, Volume 4 - Issues 2-3 - July and November 2010, pp.90-106.
Nair, P. & Fielding, R (2005), THE LANGUAGE OF SCHOOL DESIGN:Design Patterns for 21st Century Schools, DesignShare.com, The International Forum for Innovative Schools, Minneapolis, MN, USA.
Nicol, D & Pilling, S (eds.) (2000), Changing architectural education: towards a new professionalism, Spon Press. Oh, Y, Suguru, I & Yi-Luen Do, E (2012), A theoretical framework of design critiquing in architecture studios, in Design Studies (2012),
http://dx.doi.org/10.1016/j.destud.2012.08.004.
Preiser, W. F.E and Schramm, U (2005), A conceptual framework for building performance evaluation, chapter 2 in Assessing Building Performance, Editors: W. F.E. Preiser & J. C.Vischer, Elsevier Butterworth-Heinemann, Oxford, UK. Preiser, W(2001), the Evolution of post-occupancy Evaluation: Toward Building Performance and Universal Design Evaluation, chapter.2 in Learning from Our Buildings: A State-of-the-Practice Summary of Post-Occupancy Evaluation, Technical Report No 145, Federal Facilities Council, National Academic Press, Washington, DC.
Salama, A (1995), New Trends in Architectural Education: Designing the Design Studio. Tailored Text, Raleigh, North Carolina USA.
Salama, A (2012), Knowledge and Design: People-Environment Research for Responsive Pedagogy and Practice, in Procedia - Social and Behavioral Sciences, no. 49 ( 2012 ), pp.8 – 27.
Sanoff, Henry(2000), Community Participation Methods in Design and Planning, Wiley.
Schon, D (1985), The Design Studio: an Exploration of its Traditions and Potentials, RIBA Publication Ltd., England.
Tan O., Teo C., and Chye S (2009), Problems and Creativity, chap.1 in Problem-based Learning and Creativity, editor: Oon-Seng Tan, Cengage Learning Asia Pte Ltd, Singapore.
Uluogˇlu, B (2000), Design knowledge communicated in studio critiques, in Design Studies, Vol 21, No 1, January 2000, pp.33-58.
Volker, L & Lauche, K & Heintz J. L and de Jonge H (2008), Deciding about design quality: design perception during a European tendering procedure, in Design Studies, Vol 29, No. 4, July 2008.
Zeisel, J (2007), Inquiry by Design: Environment/Behavior/Neuroscience in Architecture, Interiors, Landscape, and Planning, W. W. Norton; Revised edition.
http://www.cabe.org.uk