اندرو، دادلی (1389). تئوریهای اساسی فیلم، ترجمه مسعود مدنی. تهران: انتشارات رهروان پویش.
انصاری، حمیدرضا (1386). نسبت نظر و عمل در طراحی معماری: بهرهگیری از روش تحلیل پروتکل جهت بررسی و تفسیر نقش مولدهای اولیه در برقراری نسبت میان نظر و عمل در طراحی معماری، رساله دکتری، دانشگاه تهران.
بازن، آندره (1399). سینما چیست، ترجمه محمد شهبا. تهران: نشر هرمس.
پالاسما، یوهانی (1394). معماریِ تصویر: فضای وجودی در سینما. ترجمه علی ابهری. تهران: نشر کتاب مس.
صیاد، علیرضا، (1395). ادراک تماشاگر استقراریافته در فضای سینماتیک، رساله دکتری، محمدباقر قهرمانی (استاد راهنما)، دانشگاه هنر اصفهان.
فلامکی، محمد منصور (1391). شکلگیری معماری در تجارب ایران و غرب، تهران: نشر فضا.
گیدیون، زیگفرید (1399). فضا، زمان و معماری: رشد یک سنت جدید، ترجمه منوچهر مزینی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
لاوسون، برایان (1392). طراحان چگونه میاندیشند: ابهامزدایی از فرایند طراحی. ترجمه دکتر حمید ندیمی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
نوربرگ شولتز، کریستیان (1400). مفهوم سکونت: بهسوی معماری تمثیلی، ترجمه محمود امیریار احمدی. تهران: نشر آگه.
ویلان، اُدیل (1392). روبر ماله استیونس: معماری، سینما و شعر در ف. پنز و م. تامس، سینما و معماری: از مهلییس تا ماله استیونس و چند رسانهها (45-55). ترجمه شهرام جعفرینژاد، تهران: انتشارات سروش.
یانسر، آندرس (1392). فقط سینما میتواند معماری مدرن را قابلدرک کند «خانة نو» ساختة هانس ریشتر و فیلمهای مستند آغازین دربارة معماری مدرن، در ف. پنز و م. تامس، سینما و معماری: از مهلییس تا ماله استیونس و چند رسانهها (45-55). ترجمه شهرام جعفرینژاد، تهران: انتشارات سروش.
Aitken, S. C., & Zonn, L. (1994). Place, Power, Situation, and Spectacle: A Geography of Film. London: Rowman & Littlefield. Aumont, J. (1997). The Image. translated by Claire Pajackowska, London: BFI Publishing.
Baudrillard, J. (1989). America. Translated by: Chris Turner. London – New York: Verso.
Bruno, G. (2002). Atlas of Emotion: Journeys in Art, Architecture, and Film. New York: Verso.
Bruno, G., (2007). Public Intimacy: Architecture and the Visual Arts. Cambridge & Massachusetts: MIT Press. Burch, N., (1981) Theory of Film Practice. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
Corbusier, L. (2014). Spirit of Truth, In S. Mackenzie, Film Manifestos and Global Cinema Cultures: A Critical Anthology (41-43). Berkely, Los Angeles & London: Univ of California Press.
Cross, N. (1984) Development in Design Methodology. London, John Wiley & Sons Ltd.
Cullen, G. (1971). The Concise Townscape. Oxford: Architectural Press. Deleuze, G. (2002). Cinema 1: the Movement Image. Translated by Hugh Tomlinson and Barbara Habberjam, London: The Athlone Press.
Dorst, C. H. (2003). The Problem of Design Problems. In E. Edmonds, & N. G. Cross (Eds.), Expertise in Design, Design Thinking Research Symposium 6, Sydney: Creativity and Cognition Studios Press.
Eisenstein, S. M., Bois, Y. A. (1989). Montage and Architecture. Assemblage, (10), 111-131.
Everett, W. E., & Goodbody, A. (Eds.). (2005). Revisiting Space: Space and Place in European Cinema (Vol. 2). Bern: Peter Lang Publisher.
Groat, L. N., & Wang, D. (2013). Architectural research methods. New Jersey: John Wiley & Sons: Hadjiyanni, T. (2013). Rethinking Culture in Interior Design Pedagogy: The potential beyond CIDA standard 2g. Journal of Interior Design, 38(3), 5-12.
https://doi.org/10.1111/joid.12013
Hatton, B. (2018) Plot, Programme, Plan, Architecture, 27 April 2018, Symposium on Film, Space, Architecture, 27 April 2018, Architectural Association School of Architecture.
Kavousi, S. & Miller, P.A. (2014). The Community of Practice: Teaching Pedagogy in the Architecture Foundation Design Lab, Proceedings of Edulearn14 Conference, 7th-9th July 2014, Barcelona, Spain.
Koeck, R. (2018). Paris Exposition 1900. Space in Motion. Symposium on Film, Space, Architecture, 27 April 2018, Architectural Association School of Architecture.
Konstantarakos, M. (Ed.). (2000). Spaces in European Cinema. Exeter & Portland: Intellect Books.
Loos, A. (1924) in Neue Freie Presse, 29 July 1924, quoted in Marcel L'Herbier, La Tête qui Tourne. (Paris: Belfond, 1979). p.105.
Kracauer, S. (1997). Theory of Film: The Redemption of Physical Reality, New Jersey: Princeton University Press.
McInerney, D. M., Walker, R. A., & Liem, G. A. D. (2011). Sociocultural Theories of Learning and Motivation: Looking Back, Looking Forward. North Carolina: Information Age Pub.
Meades, J. (2012), Museum without Walls. London: Unbound.
Nesbitt, K., ed. (1996) Theorizing A New Agenda for Architecture: An Anthology of Architectural Theory 1965 – 1995. New York, Princeton: Architectural Press.
Neumann, D., Albrecht, D. (1996). Film Architecture: Set designs from Metropolis to Blade runner. Munich: Prestel. Niezabitowska, E. D. (2018). Research methods and techniques in architecture. New York & London: Routledge.
Panofsky, E. (1991). Perspective as Symbolic Form. New York: Zone Books.
Panofsky, E. (2003). Style and Medium in the Motion Pictures. In A. Dalle Vacche (Eds.), The Visual Turn: Classical Film Theory and Art History (69-84). New Brunswick, New Jersey & London: Rutgers University Press.
Penz, F. (2018). A Cinematic Musée Imaginaire, Symposium on Film, Space, Architecture, 27 April 2018, Architectural Association School of Architecture.
Pudovkin, V.I. (1958). Film Technique and Film Acting. Translated and edited by: Ivor Montagu. New York: Grove Press. Rakatansky, M. (1992) Spatial Narratives. In: Whiteman, J., Kipnis, J., & Burdett, R., (eds.) Strategies in Architectural Thinking (199-221). Cambridge: MIT Press.
Shirazi, S. R. (2007). Cinematic Space: A Study of Representation in Iranian Films [Doctoral dissertation], Birmingham City University.
Simon, H.A. (1969) Sciences of the Artificial. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
Tarkovsky, A. (1987). Sculpting in time: Reflections on the Cinema. Translated by: Kitty Hunter-Blair. Austin: University of Texas Press.
Troiani, I. & Campbell, H. (2020). Architecture filmmaking. Bristol and Chicago: Intellect.
Truffaut, F. (1985). Hitchcock. New York: Simon & Schuster Publishers.
Vidler, A. (1993). The Explosion of Space: Architecture and the Filmic Imaginary. Assemblage, (21), 45–59.
Worth, S. (1981). Studying Visual Communication. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.