استراوس, انسلم.،کوربین, جولیت(1385). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی؛ رویه ها و شیوه ها. مترجم: بیوک محمودی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
آصفی, مازیار، سلخی, صفا(1396). ارائه الگویی برای افزایش خلاقیت در آموزش کارگاه های طراحی رشته مهندسی معماری. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, شماره 73, ص67-87.
بدریگرگری، رحیم، حسینی اصل, فریبا(1389). پیشبینی جهتگیری انگیزش هدف چیرگی: نقشعوامل مربوط به ادراک از ساختار کلاس درس. فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز, شماره 17, ص 1-25.
بذرافشان, فاطمه.، باور, سیروس(1394). نقش خلاقیت در طراحی معماری. اولین کنفرانس سالانه پژوهش های معماری شهرسازی و مدیریت شهری. یزد: موسسه معماری و شهرسازی سفیران راه مهرازی.
حسینی, فضلالاسادات، مهدی پور, فرناز(1396). الگوی ساختاری جو آموزشی خلاق، انگیزه یادگیری و راهبردهای یادگیری خودتنظیم در دانشجویان دختر دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهش های کاربردی روانشناختی, شماره 8, ص 13-29.
سامه, رضا, ایزدی، عباسعلی (1393). سازوکار داوری و سنجش طراحی در آموزش معماری پیشنهاد مدلی برای ارزیابی فرآیند و ارزشیابی طرح در تعامل استاد و دانشجو. نشریه علمی پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، ص 1-13.
سلاجقه، مهلا، شاوون، امین (1397). نقش انگیزه در یادگیری. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد, ص172-174.
سید جوادین، سیدرضا (1381). بررسی عوامل مرتبط با انگیزش یادگیری دانشجویان دانشگاه تهران. مجله مجتمع آموزش عالی قم، شماره 11، ص221-256.
شریف، حمیدرضا (1393). تعامل مدرس و دانشجو در کارگاه طراحی معماری(تفکر انتقادی مدرس و تفکر خلاق دانشجو). فصلنامه آموزش مهندسی ایران, شماره 64, ص23-38.
شولتز، دوان، شولتس, سیدنیالن (1384). روان شناسی نوین. مترجم: علیاکبر سیف. تهران: نشر دوران.
عظمتی، حمیدرضا و همکاران (1395). عوامل مؤثر بر مطلوبیت فضاهای شخصی در محیطهای آموزشی دانشگاهی. مجله علوم و تکنولوژی محیط زیست، شماره4، دوره 19، ص209- 218.
علی بیگی، امیرحسین و همکاران (1390). ارتباط سبک یادگیری با ابعاد شخصیتی دانش آموزان مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه. پژوهش در نظام های آموزشی، شماره 12، دوره 5، ص 71-87.
قدوسی فر، سیدهادی (1391). آموزش سنتی معماری در ایران و ارزیابی آن از دیدگاه یادگیری مبتنی بر مغز. مجله مطالعات معماری ایران، شماره1، ص 39-58.
کدیور، پروین (1379). روانشناسی یادگیری. تهران: انتشارات سمت.
کریمی، یوسف (1384). روانشناسی شخصیت. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
کریمی، یوسف (1393). روانشناسی تربیتی. تهران: ارسباران.
کلامی،مریم، فلاحت، محمدصادق (1397). راهبردهایی برای تربیتمندسازی نظام آموزش معماری در ایران. پژوهشهای معماری و محیط، شماره1، ص 41-54.
کیان ارثی، منصوره و همکاران (1398). مطالعه تطبیقی سه نسل آموزش دانشگاهی معماری از سه منظر روند، دانش و اندیشه طراحی. هویت شهر، شماره 37، ص 59-72.
لاوسون, برایان (1384). طراحان چگونه میاندیشند: ابهامزدایی از فرایند طراحی. مترجم: حمید ندیمی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
محمودی، امیرسعید (1389). برنامه دهی معماری، یک ضرورت برای طراحی. نشریه هنرهای زیبا، شماره 44، ص 77-85.
مظفر، فرهنگ، قاسمی، وحید، کیان ارثی، منصوره (1395). ارتقا آموزش طراحی معماری پایه براساس مؤلفه های خود تنظیمی یادگیری در آتلیه های طراحی. مدیریت شهری، شماره 47، ص 415-432.
میرریاحی، سعید (1391). سنجش و ارزیابی در نظام آموزش معماری با تأکید بر یادگیری مبتنی بر تیم و ارزشیابی همتایان. مجله آرمانشهر، شماره 13، ص 117-107.
هرتزبرگر، هرمن (1388). درسهایی برای دانشجویان معماری. مترجم: بهروز خبازبهشتی و بهمن میرهاشمی. تهران: آراد
Alderman, M. (2004). Motivation for Achievement: Possibilities for Teaching and Learning. Lawrence Erlbaum Associates: Inc.
Amabile, T. (1985). Motivation and creativity: Effects of motivational orientation on creative writers. Journal of Personality and Social Psychology, 48, 393-399.
Andersen, J. (2000). Intuition In Managers. Journal of Managerial Psychology, 15, 46-67.
Aragon, S. (2003). Creating Social Presence in Online Environments:New Directions for Adult and Continuing Education. USA: Wiley Periodicals.
Blanchard, K., Carols, J., & Randolph, A. (2003). Empowerment task more than one minute. Sanfrancisco: Barrett-Koehler.
Brewer, E., & Burgess, D. (2005). Professor’s role in motivating students to attend class. Journal of Industrial Teacher Education, 42(3), 23-47.
Brock, L., & et al. (2008). Children’s Perceptions of the Classroom Environment and Social and Acodemic Performance. Journal of School Psychology, 46, 129-149.
Chen, K. C., & Jang, S. (2010). motivation in online learning: testing a model of self- determination theory. Computers in human behavior, 26(4), 741-752.
Clements, M. A., & Ellerton, N. F. (1996). Mathematics education reserch: past, present and future. Bangkok: Principal regional office for Asia and the pacific.
Csikzentmihalyi, M., Rathunde, K., & Whalen, S. (1993). Talented teenagers: The roots of success and failure. New York: Cambridge University Press.
Deci, E., & et al. (1981). An Instrument to Assess Adult’s Orientatios toward Control Versus Autonomy with Children: Reflections on Intinsic Motivation and Percieved Competence. Journal of Educational Psychology, 73, 642-650.
Deci, E., & et al. (1991). Facilitating internalization: the self determination theoryperspective. New York: University of Rochester.
Deci, E., & Ryan, R. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
Deluty, R. (1981). Assertiveness in children: Some research considerations. Journal of Clinical Child Psychology, 10, 149-156.
Dweck, C. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41, 1040-1048.
Eisner, E. W. (1985). the educational imagination: on the design and evaluation of school programs (3rd ed.). New York: Macmillan College publishing Company.
Elliott, D. (2005). Teaching on target (models, strategies, and methods that work ). California: Corwin Press.
Eryaman, M. (2010). Behaviorism. inC. Encyclopedia of curriculum studies, 294-295.
Gagne, M., & Deci, E. (2005). Self determination theory and work Motivation. Journal of Organizational Behavior, 26(4), 331-362.
Greenhaus, J., Callanan, G., & Godshalk, V. (2000). Career Management. New York: Dryden Press.
Holding, A., & et al. (2019). In good time: A longitudinal investigation of trait self-control in determining changes in motivation quality. Personality and Individual Differences, 139, 132-137.
Jung, C. (1971). Psychological Types. London: Routledge.
Kolb, D. (2004). Learning style and disciplinary differences. In A. Chickenberg, The Modern American College (pp. 232-235). San Francisco: Jossey-Bass.
Lei, S. (2010). Intrinsic and Extrinsic Motivation: Evaluating Benefits and Drawbacks from college instructors' perspectives. Journal of instructional Psychology, 37(2), 153-160.
Lepper, M. (1988). Motivational considerations in the study of instruction. Cognition and Instruction, 5(4), 289309.
Marinak, B., & Gambrell, L. (2008). Intrinsic motivation and rewards: What sustains young children’s engagement with text? Literacy Research and Instruction, 47, 9-26.
Mathew, w. (2005). General principles of Motivition los Angeles. Business journal.
Mitchell, M. (1993). Situational Interest: Its Multifaceted Structure in the Secondary School Mathematics Classroom,. Journal of Educational Psychology, 85, 424-436.
Robert, A. (2006). Cognitive styles and student progression in architectural design education. Design studies, 27, 167-181.
Ryan, R. M. (1991). The nature of the self in autonomy and relatedness. In G. R. Goethals, & J. Strauss, Multidisciplinary perspectives on the self (pp. 208- 238). New york: springer- verlag.
Ryan, R., & Deci, E. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.
Schön, D. (1987). Educating the reflective practioner: toward a new design for teaching and learning n the professions. San Francisco: CA: Jossey-Bass.
Tella, A. (2007). The Impact of Motivation on Student’s Academic Achievement and Learning Outcomes in Mathematics among Secondary School Students in Nigeria. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(2), 149-156.
Vallerand, R. (1983). Effect of differential amounts of positive verbal feedback on the intrinsic motivation of male hockey players. Journal of sport psychology, 5, 100-107.
Wolpe, J. (1958). Psychotherapy by reciprocal. California: Stanford University press.