2024-03-28T14:30:49Z
https://jfaup.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=10337
Journal of Fine Arts: Architecture & Urban Planning
Journal of Fine Arts
2228-6020
2228-6020
1398
24
3
تبیین عوامل موثر بر حضور خودانگیخته دانشجویان معماری در کارگاه طراحی بر اساس تئوری داده بنیاد
مریم
سلیمانی
حمید
ندیمی
از جمله عوامل مهم در پیشبرد روند آموزش معماری، نقش «خود» و انگیزههای درونی دانشجو است؛ ایندرحالی است که کمتر تحقیقاتی پیرامون آموزش معماری خودانگیخته و عوامل موثر بر آن انجام شده و بیشتر مطالعات متمرکز بر رشتههای تئوریمحور بوده است. دراینراستا شناسایی عوامل موثر بر افزایش حضور خودانگیخته دانشجویان معماری ضرورت مییابد. مطابق با این هدف، با توجه به تفاوت سیستم دریافت و ادراک اطلاعات در انگیزهی دانشجویان، 26 نفر از دانشجویان دانشگاههای مختلف در دو گروه 13 نفره با تیپ شخصیتی حسی و شهودی مورد کنکاش قرار گرفته است. پژوهشگران با اتکاء بر روش تئوری دادهبنیاد، مصاحبههای عمیقی انجام دادهاند و بعد از آنالیز دادهها، عوامل موثر بر خودانگیختگی دانشجویان معماری در پنج حوزهی«آموزش دانش نظری»، «آموزش مهارت طراحی»، «ارزشیابی»، «ملاحظات رفتاری» و «ملاحظات کالبدی» را شناسایی کردهاند. نتایج بدستآمده، نشان دهنده ترجیحات نسبتا متفاوت دو تیپ شهودی با روند ایدهمحور و تیپ حسی با روند برنامهمحور است. این تفاوتها، ضرورت توجه به آموزشهای چندگانه در مراحل مختلف کارگاه معماری را جهت ایجاد خودانگیختگی دانشجویان بیان میکنند. دراینروند، ویژگیهای شخصیتی دانشجویان میتواند به عنوان معیار تدریس آموزش معماری، هدایتگر اساتید در انتخاب شیوههای کارآمدتر و همراه با افزایش خودانگیختگی در دانشجویان باشد.
spontaneity
architecture students
design workshop
Personality
2019
09
23
5
18
https://jfaup.ut.ac.ir/article_76367_abb6df3f2a75efd07fc4fec6e0a679b0.pdf
Journal of Fine Arts: Architecture & Urban Planning
Journal of Fine Arts
2228-6020
2228-6020
1398
24
3
جستاری در چگونگی آموزش تاریخ معماری از رهگذر توجه به «تفکر تاریخی»
مریم
غروی خوانساری
هدف این مقاله نگاهی به چرایی و چگونگی آموزش تاریخ معماری و پیشنهاد چارچوبی کاربردی در زمینه آموزش تاریخ معماری است. روش تحقیق دراین مقاله روش استدلال منطقی است که نهایتا با رویکردی مصداقی، نتایج تحقیق را تبیین مینماید. در زمینه تدریس تاریخ، این مقاله ایجاد «بینش» را فراتر از انتقال «دانش» تلقی میکند. در رویارویی با بازخوردهای منفی در اثر اشتباه رایج نگاه «دانشی» به این درس، اهمیت موضوع «تفکر تاریخی» روشن میگردد که تفحص در آن از رهگذر توجه به «چیستی تفکر تاریخی» و «دستیابی به تفکر تاریخی» صورت میگیرد. با اتکا به تعاریف و برداشتهای مطروحه از این مباحث، انواع برداشتهای تاریخی با توجه به «شناخت سیر تکامل» و «شناخت جوهر تجارب تکرارشونده» اهمیت مییابند. بر این مبنا، کیفیت مطلوب در تدریس تاریخ باتوجه به سه مقوله «برانگیزش قوه کشف، تفسیر و تحلیل روابط وقایع تاریخی»، «انتزاع و سادهسازی وقایع تاریخی» و «استخراج قواعد و سنتهای تاریخی» قابلدستیابی میگردد. این مولفهها موجد درک ویژگی «تداوم» در تاریخ است. باتوجه به چنین فرایندی، تکثر اطلاعات تاریخی بصورت قواعدی همگرا و بینشی کلنگر سادهسازی میشوند. در اینصورت فراگیری تاریخ آسان میشود، تصمیمگیری در زمینه مسائل معاصر و پیشبینی پیامدهای این تصمیمات میسر میگردد و مفهومی به نام «تاریخ زنده» قابلیت ارائه دارد.
Architectural Education
architectural history
history
historical thinking
historical insight
2019
09
23
19
30
https://jfaup.ut.ac.ir/article_73551_e6c4a3d1a3d7b14bd9715d2efde6d7a3.pdf
Journal of Fine Arts: Architecture & Urban Planning
Journal of Fine Arts
2228-6020
2228-6020
1398
24
3
تحلیل تطبیقی وظایف و کارکردهای شوراهای شهری در ایران: بر اساس یافته های حاصل از مطالعه موردی شورای شهر آمل
ایرج
اسدی
فرزین
محمودی پاتی
مهدی
عباس زاده سورمی
چکیده فعالیتهای اعضای شوراهای شهری در ایران را میتوان در سه سطح وظایف،کارکردها و نقشها مورد بررسی قرار داد. هدف این مقاله دستهبندی وظایف قانونی شوراهای شهر در ایران و نشاندادن خلاء وظایف و به تبع آن سوءکارکردهای مهم شوراها در ایران با ارجاع به ایدهالهای مدل شورا-مدیر شهر و تحولات جدید در سیاست و اداره اثربخش حکومتهای محلی(شهرداریها) است. مقاله در تحلیل سطح اول به بررسی فهرست قانونی وظایف شوراها در ایران و مقایسه آن با وظایف شوراهای شهری که با مدل شورا-مدیر شهر کار میکنند میپردازد. در این بخش ابتدا تلاش میشود با مبنا قراردادن فهرست وظایف ایدهال در این مدل، موارد مشابه و متفاوت و در نهایت خلاءِ وظایف شوراهای شهری در ایران با ارجاع به یک ساختار و مدل مدیریت شهری جدیدتر مشخص شود. در ادامه با استفاده از چند مولفه تلاش میشود تبیینی از تفاوتها و تنوعهای موجود در فهرست وظایف این دو شورا ارائه شود. در سطح تحلیل کارکردی با استفاده از یک مدل مفهومی چهار مولفه ای تلاش میشود سوءکارکردهای مهم شورای شهر آمل در سیاستگذاری و کنترل شهر مورد شناسایی و تحلیل قرار گیرند. به نظر میرسد اعمال سیاست و کنترل توسط شورای شهر آمل(قابل تعمیم به شهرهای همرده خود) با موانع نهادی،سازمانی و مالی متعددی روبروست.
" politics-administration dichotomy"
"function analysis"
"council-manager model of government"
"city council"
"Amol"
2019
09
23
31
45
https://jfaup.ut.ac.ir/article_76328_a52da68c47251764e72453fd851e521a.pdf
Journal of Fine Arts: Architecture & Urban Planning
Journal of Fine Arts
2228-6020
2228-6020
1398
24
3
ارتقای ایده آفرینی در طراحی معماری مبتنی بر پیشینه ها به روش اقدام پژوهی
لیلا
علی پور
به دلیل رواج رجوع به نمونههای مشابه در شروع هر طرح معماری، نیاز به روش یا تمرینی وجود دارد که توانایی دانشجویان را در برداشت صحیح از نمونهها ارتقا دهد و این مهارت را به آنها بیاموزد که در دام کپی برداری یا برداشت های سطحی گرفتار نشوند. در این پژوهش با هدف ارتقای توانایی دانشجویان مبتدی معماری در برداشت صحیح از نمونه ها، مطالعهای به روش اقدام پژوهی در طول یک ترم تحصیلی در یک کلاس درس دانشجویان سال دوم کارشناسی معماری انجام شده و توانایی دانشجویان در بهره گیری صحیح از نمونهها در ایده آفرینی با گروه شاهد مقایسه شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که تمرین کشف کیفیات معماری از نمونه ها، کشف رابطه بین نمونه ها و کشف رابطه بین نمونه و ایده طراحی که منجر به ارتقای تفکر ارتباطی در دانشجویان می شود، راهکاری موثر برای ارتقای ایده آفرینی است. بنابراین تمرین هایی در جهت ارتقای کنجکاوی و تفکر اکتشافی در دانشجویان در دروس پایه معماری به عنوان یک تمرین موثر پیشنهاد میشود. در عین حال دانشجویان باید با کیفیات و ارزشهای معماری آشنا شوند. بنابراین کل آموزش معماری در ارتقای توانایی دانشجویان در برداشت از نمونهها در ایده آفرینی موثر است.
Ideation
Architecture precedents
action research
to discover
Relational thinking
2019
09
23
47
60
https://jfaup.ut.ac.ir/article_73541_12e0cf5deaaf634050d00acadf007e40.pdf
Journal of Fine Arts: Architecture & Urban Planning
Journal of Fine Arts
2228-6020
2228-6020
1398
24
3
بررسی تاثیر ویژگیهای کالبدی- محیطی مسکن حمایتی پساسانحه بر زندگی زنان سرپرست خانوار از دیدگاه نظریه ناهماهنگی شناختی، مورد مطالعاتی مجتمع نرگس، پس از زلزله 1382 بم
سعیده
اسدی
زهیر
متکی
علی
شرقی
مریم
دهقانی
رخداد سوانح، بر عملکرد اجتماعی-روانی جوامع تاثیر گذاشته و موجب ناهماهنگیهای شناختی در ابعاد مختلف میشوند. به سبب تاثیر راهبردهای مواجهه با این پیامدها و سنجش عملکرد مسکن حمایتی بر بازتوانی بازماندگان سانحه، پژوهش به بررسی نقش ویژگیهای کالبدی- محیطی مسکن حمایتی زنان سرپرست خانوار، ارائه شده توسط بنیادی خیریه، در فرایند کاهش ناهماهنگیها و تجارب تروماتیک پس از زلزله 1382 بم، پرداخته است. پژوهش اکتشافی و از رویکردهای پژوهش-روایت و مردمنگاری با تکینک مشاهده مشارکتی با 8 خانواده بین سالهای 2016 تا 2018، با هدف بررسی تجارب بیخانمانی از زلزله تا اقامت در مجتمع؛ معانی و ادراکات؛ حوادث قابل توجه و رفتار فضایی-مکانی استفاده شد. انتخاب نمونه به صورت داوطلبانه و دادهها به روش تحلیل محتوا طبقهبندی و سازماندهی شدند. بر اساس یافتهها، تجربه مصائب و مشکلات پیش از اسکان در مسکن حمایتی سبب الزام انطباق، دلبستگی مکانی و انگیزههای استمرار سکونت شده-اند. ویژگیهای کالبدی- محیطی پاسخگو و سازگار با انگیزهها، حمایت مالی و معنوی؛ توجه به حریم و قلمرو؛ احیای سبک زندگی در خانواده گسترده؛ همسانی ظاهری(عدالت)؛ اطمینان؛ امنیت؛ نور و منظر مطلوب مسکن؛ تجهیزات و تسهیلات رفاهی؛ بهبود کیفیت زندگی؛ تعامل با محیط سبز؛ آشناییت و انس با عناصر معماری؛ سازگاری بومی و آسایش اقلیمی بوده اند.
supportive housing
Physical-Environmental Characteristics
cognitive dissonance
Female-headed households
the 2003 Bam earthquake
homelessness
2019
09
23
61
76
https://jfaup.ut.ac.ir/article_76368_6df4d34e6243cbd28a67f281f8a7788a.pdf
Journal of Fine Arts: Architecture & Urban Planning
Journal of Fine Arts
2228-6020
2228-6020
1398
24
3
نمای خورشیدی مدولار با مقاومت حرارتی بالا
احمد
عسکری انارکی
شاهین
حیدری
بهروز محمد
کاری
پیشگیری از اتلاف حرارت و استفاده از پتانسیلهای محیط، دو راهبرد اصولی در طراحی ساختمان با رویکرد صرفه جویی در مصرف انرژیهای تجدیدناپذیر است. با افزایش تراکم ساختمانی و کاهش نسبت سطوح بام و محوطه به سطح زیربنای ساختمان، امکان استحصال انرژی خورشیدی با روشهای متداول محدود شده است. درحالیکه مساحت نما، متناسب با سطح زیربنا و به تبع آن تقاضای انرژی میباشد. ضمن آنکه نصب تجهیزات خورشیدی روی سطوح افقی با پتانسیل عملکردی بالا، مداخله ای نامطلوب در معماری محسوب میشود. در پژوهش حاضر، تعبیه تیغه های آلومینیومی جاذب پرتوهای خورشید، به شکل یک سایبان کرکره ای، درون یک محفظه شفافِ تحت خلأ با پوستهی موجدار پیشنهاد میشود. خلأ، مقاومت حرارتی را تامین میکند. پوسته موجدار، تحمل نیروهای ناشی از خلأ را ممکن میسازد و برخلاف فرم مسطح، وابستگی بازدهی گردآور را به زاویه ارتفاع خورشید میکاهد. انتقال حرارت با فناوری لوله گرمایی، از عبور سیال از نما جلوگیری و نیاز به مراقبتهای تأسیساتی را برطرف میکند. جدار حاصل عایق حرارت بوده، امکان استحصال انرژی خورشیدی را در تمام سال برای گرمایش و سرمایش جذبی فراهم آورده و ضمن تأمین شفافیت و روشنایی ، سایه اندازی کامل دارد. شبیه سازی نرم افزاری حاکی از کارایی مطلوب جدار پیشنهادی میباشد.
Solar Façade
Tubular evacuated collector
Vacuum insulation
Solar heating and cooling
Heat Pipe
2019
09
23
77
86
https://jfaup.ut.ac.ir/article_78893_46cb7fbbd997ac66ea07306334f63432.pdf
Journal of Fine Arts: Architecture & Urban Planning
Journal of Fine Arts
2228-6020
2228-6020
1398
24
3
رابطه بین سلامت روان دانشجویان با فضای کالبدی خوابگاه: «موردپژوهی چهار بلوک خوابگاه دختران دانشگاه شهید بهشتی»
محمدتقی
نظرپور
مسکن دانشجویی ضروریترین نیاز دانشجویان غیربومی میباشد. دانشجویان با ورود به خوابگاه و دوری از خانواده، بخش زیادی از حمایتهای اجتماعی خانواده و جامعه بومی خود را از دست میدهند و دچار احساس تنهایی، غربت، افسردگی، اضطراب، عدمتعلق و دلبستگی به محیط جدید میشوند. هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل موثر در ایجاد سلامت روانی، در خوابگاههای دانشجویی است. برای دستیابی به اهداف فوق، پس از مطالعات کتابخانهای، از روش مطالعه میدانی استفاده گردید. در این مطالعه مقطعی، 310 نفر از دانشجویان دختر مستقر در چهار بلوک خوابگاهی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی، انتخاب شدند. در دو بلوک 1 و 2، تعمیرات اساسی و تغییراتی در معماری فضاها انجام شده و در دو بلوک 3 و 4 تغییرات کالبدی صورت نگرفته است. ابزار گردآوری دادهها شامل فرم مشخصات فردی و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ-28) بود. دادههای بدست آمده با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد در مقیاسهای فرعی سلامت روان (علائم جسمانی، اضطراب و بیخوابی، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی) اختلاف آماری معنیداری بین دو نوع اسکان وجود دارد؛ به طوری که ساکنان بلوکهای 1 و 2 (فرم آپارتمانی) نسبت به ساکنان بلوکهای 3 و 4 (فرم خطی) دارای سلامت روانی بیشتری هستند.
Mental Health
physical changes
Spatial factors
student dormitory
2019
09
23
87
96
https://jfaup.ut.ac.ir/article_78918_e3f6ebc6feb070e69bce048514961646.pdf
Journal of Fine Arts: Architecture & Urban Planning
Journal of Fine Arts
2228-6020
2228-6020
1398
24
3
توسعه چارچوب مفهومی ارزش در بازطراحی معماری داخلی استفاده مجدد بناهای واجد ارزش نمونهموردی: زندان قصر به عنوان باغ موزه
سیداحسان
مسعود
پرستو
عشرتی
محسن
فیضی
علیرضا
عینی فر
چالش حفاظت و توسعه یک چالش کلیدی در زمینه میراث فرهنگی است که در هر اقدام حفاظتی و در هر مقیاسی از جمله معماری داخلی وجود دارد. در این باره چالش اصلی این است که معمار داخلی در فرآیند استفاده مجدد بناهای واجد ارزش تا چه میزان حق دخل و تصرف در اجزای تشکیلدهنده معماری داخلی را دارد. این مقاله برای ارائه پاسخی کاربردی به واکاوی مفهوم مدیریت تغییر در فرآیند بازطراحی معماری داخلی میپردازد. پس از آن مفهوم ارزش مورد بررسی قرار میگیرد؛ چون ارزشها هستند که مشخص میکنند چه نوع و میزان تغییراتی میتواند و چه تغییراتی نباید صورت پذیرد. بدین وسیله آشکار میسازد که وظیفه معمار داخلی پس از تعیین حدود و چگونگی تغییرات در معماری داخلی مبتنی بر ارزشهای بنا، مدیریت تغییرات به هدف حفظ و ارتقای اهمیت معنایی بناست. در این پژوهش در گام نخست، با راهبرد استدلال منطقی و تکنیک تحلیل محتوا اسناد و نظریههای اصلی درباره ارزش مورد واکاوی قرار میگیرد؛ در گام دوم چارچوبی نظری برای بازشناخت ارزشهای یک بنا در مقیاس معماری داخلی که قابلیت کاربرد در ارزیابی بازطراحی های صورت گرفته را نیز داراست، پیشنهاد میگردد. در ادامه، چارچوب پیشنهادی در یک نمونه موردی به روش کیفی مورد سنجش قرار گرفت.
Value
Interior Architecture
Adaptive Reuse
Redesign
Garden Museum of the Qasr Prison
2019
09
23
97
110
https://jfaup.ut.ac.ir/article_73543_272812aa9f7e1460d10665725dd778b2.pdf