TY - JOUR ID - 86536 TI - ارزیابی مولفه های موثر بر جذابیت مقاصد گردشگری(نمونه موردی: رشت) JO - نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی JA - JFAUP LA - fa SN - 2228-6020 AU - مولوی, مهرناز AU - حمیدی, آرمان AD - استادیار گروه شهرسازى، دانشکده معمارى و هنر، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران. AD - دانشجوى دکترى شهرسازى، گروه شهرسازى، دانشکده معمارى و هنر، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 26 IS - 4 SP - 5 EP - 13 KW - گردشگری KW - تصویر مقصد KW - جاذبه های مقصد KW - جذابیت مقصد KW - مقصد گردشگری KW - رشت DO - 10.22059/jfaup.2022.338230.672741 N2 - هر مقصد گردشگری دارای دو گونه­ی ملموس و غیرملموس از جاذبه و جذابیت برای گردشگران می باشد. جاذبه های ملموس شامل مواردی می‌شود که برای گردشگران قابل مشاهده عینی و مستقیم است. جاذبه های غیر ملموس و غیرکالبدی شامل پتانسیل های فرهنگی-اجتماعی مقصد است که معمولا خاص و منحصربفرد هستند. تصویر مقصد که عمدتا بر اساس جاذبه های فرهنگی- اجتماعی در ذهن گردشگران شکل می‌گیرد، تاثیر بسزایی در میزان استقبال از یک مقصد گردشگری دارد. هدف از این پژوهش بررسی میزان تاثیر تصویر مقصد و جاذبه­های گردشگری بر جذابیت مقصد گردشگری رشت می باشد. برای جمع­آوری اطلاعات تعداد 384 پرسشنامه درمیان گردشگران توزیع و تکمیل گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده­های بدست آمده، از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS3 استفاده شده­است. باتوجه به یافته­های پژوهش، شاخص"تصویر مقصد" با کسب میانگین 09/4 بالاترین میانگین را در بین شاخص ها به خود اختصاص داده است. همچنین شاخص های "جاذبه مقصد گردشگری" و "جذابیت مقصد گردشگری" به ترتیب با میانگین های 07/4 و 47/3 در جایگاه های بعدی قرار دارند. از سویی دیگر با توجه به نتایج مدلسازی، تصویر مقصد گردشگری با ضریب مسیر 371/0 بیشترین تاثیر را بر جذابیت مقصد گردشگری دارد. برهمین اساس تصویر مقصد تاثیرگذارترین عامل بر جذابیت مقصد گردشگری در شهر رشت می باشد. UR - https://jfaup.ut.ac.ir/article_86536.html L1 - https://jfaup.ut.ac.ir/article_86536_014510a7c646ad28dfccd111bf5afded.pdf ER -