%0 Journal Article %T جایگاه نقد در معماری ایران نسبت به توپوگرافی نقد در معماری غرب %J نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی %I دانشگاه تهران دانشکدگان هنرهای زیبا %Z 2228-6020 %A کوچکیان, مسعود %A نوروزبرازجانی, ویدا %D 2014 %\ 06/22/2014 %V 19 %N 2 %P 67-76 %! جایگاه نقد در معماری ایران نسبت به توپوگرافی نقد در معماری غرب %K نقد معماری و معماری نقد، معنای نقد %K توپوگرافی نقد معماری مدرن غرب، نقد نقد معماری ایران %K جایگاه نقد معماری معاصر ایران %R 10.22059/jfaup.2014.55392 %X نقد معماری گویی سایه به سایه معماران و دست اندرکاران حوزه­ی معماری در حرکت است، و جزئی جدایی­ناپذیر از آن به­شمار می­آید.بدین رو پیش از آن که چرایی آن را مورد سنجش قرار دهیم, ضرورت دارد چیستی آن را جستجو کنیم. با پذیرش این اصل کهغایت نهایی در بحث نقادی معماری راه یافتن به شیوه­ای از اندیشیدن دربارة معماری و از برای معماری است, پرسش اصلی که این پژوهش را هدایت کرده آن است که نقد معماری معاصر ایران نسبت به رویه­های جهانی نقد از چه موقعیت و جایگاهی برخوردار است؟ این نوشتار با بررسی تاریخی- تحلیلی نقادی معماری در غرب و مقارن­سازی آن با رویکرد­های نقد معماری در ایران، به این نتیجه دست خواهد یافت که نقد معماری در ایران به­سبب نداشتن سبقه­ی تاریخی, تا حد زیادی به ضعف فلسفی دچار بوده، و وجود رویکردهای سنت­گرا منجر به آن شده که نقد معماری در ایران در فضایی مابین نقد پوزیتیویستی و نقد تفسیری در رفت و آمد باشد. این پژوهش به­شیوه­ی پژوهش­های کیفی مدون شده و در واکاوی پرسش مطرح در آن, گردآوری داده­ها به طریق کتابخانه­ای انجام پذیرفته و از روش تطبیقی برای تحلیل یافته­های آن بهره گرفته شده است. %U https://jfaup.ut.ac.ir/article_55392_0fbfb41864d3db0b1bc1538080075945.pdf